Urazy mięśni kulszowo-goleniowych

Problemy mięśni kulszowo-goleniowych

Nadwyrężenie grupy kulszowo-goleniowej i jest częstym schorzeniem, objawiającym się problemem bólowym jednego z mięśni kulszowo-goleniowych. Obejmuje zakres od lekkiego naciągnięcia aż do całkowitego zerwania tych mięśni.

 

Jakie mięśnie wchodzą w skład tej grupy?

  • Przyśrodkowo mm półbłoniasty i półścięgnisty
  • Bocznie m dwugłowy uda głowa długa i krótka.
    Grupa mięśni kulszowo-goleniowych

    Grupa mięśni kulszowo-goleniowych

     

Mięśnie kulszowo-goleniowe – główne przyczyny urazów

  • Słaba koordynacja i siła ekscentryczna grupy kulszowo-goleniowej, podczas zmiany przenoszenia obciążenia nogi w fazie lotu podczas biegu.

 

  • Sztywność oraz osłabienie siły ekscentryczne w grupie kulszowo-goleniowej podczas fazy kontaktu z podłożem podczas biegu. Sztywność jest odpowiedzią na pochłanianie drgań i ciągłą kompresję podczas biegu. Charakterystycznie można to sprawdzić rzucając na tę grupę piłeczkę golfową, która podczas dużego napięcia od razu ulega odbiciu.

 

  • Wcześniejsze urazy mogą świadczyć o przyszłościowej podatności na dalsze urazy grupy K-G.

 

Przyczyny dalsze

  • Słaba biomechanika biegu. Jej przyczyna leży w np. gorszej kontroli miednicy, która może powodować większą czułość grupy kulszowo-goleniowej podczas kontaktu z podłożem
  • Niedobra rozgrzewka. Rozgrzewka musi być aktywna, dynamiczna by przygotować grupę kulszowo-goleniową na siłę jaką będą musiały za chwilę się wykazywać. Pasywne rozciąganie jest tylko elementem rozgrzewki.
  • Przemęczenie
  • Patologie odcinka lędźwiowo-krzyżowego kręgosłupa. Mogą one powodować nerwowe dysfunkcje, w konsekwencji których dochodzi do osłabienia mięśniowego, braku kontroli miednicy. Prowadzi to do przeciążania jednej z partii mięśniowych.

 

Objawy urazów grupy mięśni kulszowo-goleniowej

Lekkie urazy mogą wywoływać osłabienie, ograniczenie pełnego zakresu, sztywność. W przypadku tych cięższych mogą być bardzo bolesne, uniemożliwiając wręcz chodzenie, prostowanie lub zginanie nogi.

  • Ból podczas wykonywania ćwiczeń, z charakterystycznym pstrykaniem/przeskakiwaniem mięśnia
  • Ból w tylnej części uda oraz pośladka podczas chodzenia, prostowania/zginania nogi
  • Wrażliwość grupy kulszowo-goleniowej

 

Jak sprawdzić co dokładnie się dzieje z grupą K-G?

Diagnoza fizjoterapeutyczna, bądź lekarska w celu odszukania oznak urazu mięśni, zmniejszenia plastyczności, zwiększenia wrażliwości. Palpacyjnie wyczuwalna grudka, bądź przerwa w ciągłości mięśnia.

 

3 stopnie urazów grupy kulszowo-goleniowej

  1. Duże napięci w tylnej części uda, ale z możliwością normalnego chodzenia. Ostrzeżenie poprzez dyskomfort, brak możliwości biegu w pełnej prędkości. Mały obrzęk, szczególnie bolesne zgięcie w kolanie wbrew oporowi .

 

  1. Wzór chodu zostaje tu już zaburzony, charakterystycznie widoczne kuśtykanie. Ból grupy K-G cały czas podczas ćwiczeń, duży obrzęk oraz podobna wrażliwość na palpacje.

 

  1. Zawiera w sobie częściowe bądź całkowite zerwanie mięśni grupy kulszowo-goleniowej. Potrzebne kule do chodzenia, duże osłabienie i ból w mięśniach. Obrzęk widoczny przez 24 h, wymagający drenażowego traktowania.

Założenia terapeutyczne przy urazach grupy kulszowo-goleniowej

  • zmniejszenie obrzęku i bólu
  • normalizacja zakresu ruchu i mobilności
  • wzmocnienie siły mięśni kończyny dolnej, w tym również miednicy oraz biodra
  • poprawa kontroli biodrowo-lędźwiowej oraz stabilizacji
  • neuromobilizacja dla udrożnienia nerwu kulszowego, by nie ograniczały, nie uciskały go żadne blizny w obrębie mięśni i powięzi
  • poprawa propriocepcji, balansu, szybkości
  • zminimalizować na przyszłość podobnych urazów w obrębie grupy kulszowo-goleniowej

Czas trwania rehabilitacji

W zależności od stopnia urazu, zakłada się różny okres trwania terapii i odpoczynku od sportu.

1 stopień – 1 do 3 tygodni

2 stopień – 4 do 8 tygodni

3 stopień – 3 do 6 miesięcy – istnieje duże prawdopodobieństwo operacji.

 

Najważniejsze postępowanie

Podejście jest dokładnie takie samo jak w przypadku każdego urazu, kontuzji. Przede wszystkim pojawiający się ból jest dla nas informacją, że od razu należy zrobić sobie przerwę od wysiłku (ból jest jak kontrolka check engine w samochodzie – warto sprawdzić Co Gdzie i Jak, może to być lekkie naciągnięcie, ale i poważniejsze naderwanie.

Do około 72h po urazie należy stosować często powtarzaną zasadę RICE (dokładniej opisana w artykule o urazach stawu barkowego ).

RICE Rest Ice Compression Elevation

RICE Rest Ice Compression Elevation

  • odpoczywamy
  • chłodzimy kilka razy dziennie
  • nogę unosimy wyżej, w lekkim zgięciu – wyprost, naciąganie będzie bolesne

Kolejno, gdy ból już przechodzi, możemy zabrać się za delikatne rozciąganie, masowanie najlepiej wykonywane przez odpowiednio wykwalifikowanego terapeutę. Jeśli ból natomiast się utrzymuje, pojawia się krwiak, obrzęk..warto się skonsultować ze specjalistą, wykonać USG.

 

Copyright © 2016 PhysioArt Przemysław Jeziorski. All rights reserved.

 

Autor: Przemysław Jeziorski

Fizjoterapeuta i dyplomowany terapeuta manualny, dla którego fizjoterapia to nie tylko praca, ale przede wszystkim pasja. W chwilach wolnych od łamania gnatów lubi podróżować i poznawać nowych ludzi.

Leave a Reply